Bram (12) deed mee aan Alles Kidzzz

Lees onderstaand het interview met Bram. Hij vertelt openhartig over hoe hij zich voelde toen hij gepest werd. De training Alles Kidzzz komt ook aan bod in zijn verhaal.


We hebben met de twaalfjarige Bram en zijn vader afgesproken op de bovenste verdieping van het Mediant gebouw aan de Roessinghsbleekweg. Wanneer de deuren van de lift openschuiven loopt Bram met een verlegen glimlach op zijn gezicht naar ons toe, en stelt zich netjes voor.  Vader Lennard volgt, en geeft  aan dat Bram normaal helemaal niet zo verlegen is. Niels Tibben, Gezinshulpverlener bij Mediant, is ook aanwezig. Hij heeft vorig jaar de training Alles Kidzzz samen met Bram gedaan en kan ons wat meer over de hele situatie vertellen. Bij binnenkomst in de interviewruimte grapt Lennard: “Nou, deze ruimte had ook wel wat ruimer gemogen”. Voor de breedgeschouderde Lennard is het inderdaad ook wel wat krap. Al grinnikend beginnen we aan het interview. 

Niels geeft aan de situatie van Bram wel te willen omschrijven en begint direct te vertellen:  “In de zomer van 2018 kwam de directeur van Bram zijn basisschool met het idee om de training Alles Kidzzz te gaan volgen. De aanleiding hiervoor was dat Bram gepest werd en hier moeilijk mee wist om te gaan.” Bram knikt en vult aan: “Ik werd op school door klasgenoten soms lang aangestaard zodat ik geïrriteerd raakte. Soms zeiden ze ook vervelende dingen tegen me. In sommige gevallen leidde dat dan tot slaande ruzies. Dat was heel erg vervelend. Ik ging toen met tegenzin naar school.” Omdat Bram en zijn ouders natuurlijk graag wilden dat het beter ging op school, besloten ze Bram mee te laten doen aan Alles Kidzzz.

“In ongeveer tien weken ben ik acht keer bij Bram op school langs geweest. We bespraken dan situaties zoals Bram ze op school meemaakte, en probeerde dan samen te ontdekken hoe je het beste kunt reageren op de pesterijen.  Vooral het spel ‘Petje af voor’ hebben we veel gespeeld. “ ,vertelt Niels. Het spel draait om het herkennen van bepaalde situaties. Tijdens het spelen van een situatie moet de deelnemer kiezen welke pet er wordt opgedaan. Er zijn drie petten; de rode, de blauwe en de gele. Rood staat voor knokken, blauw voor wegkruipen en geel voor aanpakken. De vader van bram geeft aan dat de gele pet voor zijn zoon vaak de beste optie was: “Hij leerde tijdens de rollenspellen hoe je vroegtijdig kunt reageren op bepaalde situaties. Door assertiever te worden sta je sterker in je schoenen. Hij kreeg de controle eigenlijk terug. Dat gebeurde niet bewust, maar door het spelenderwijs te leren. “

Langzaam ging het steeds wat beter met Bram en nu hij inmiddels op de middelbare school zit heeft hij geen last meer van pestgedrag. Bram vertelt dat er in de klas open over pesten gesproken wordt: “De juffrouw vroeg ons in een van de allereerste weken direct wie er in de klas wel eens gepest was. Van de tien kinderen in mijn klas staken zeven kinderen hun vinger op. Dat vind ik wel veel. Het gaf me het gevoel dat ik niet alleen was, dus dat voelde wel geruststellend. Het idee dat ik er op school en thuis met papa en mama goed over kan praten helpt me wel. ”

Wanneer je kind gepest wordt is dat als ouder erg lastig om te bepalen hoe je er het beste mee om kunt gaan. Lennard vertelt dat het probleem  bij ouders voornamelijk in de erkenning zit: “Als ouder wil je dat het niet waar is, maar door het te negeren gaat het niet weg. Als je kind zich bijvoorbeeld veel terugtrekt weet je dat er iets aan de hand is. Vraag het kind er naar. Wees niet bang voor het antwoord. Als je kind gepest wordt moet je er als ouder voor je kind zijn. Dat is je taak als ouder. Twijfel niet als je denkt dat je kind gepest wordt. Zoek meteen hulp. Geef het aan op school. Hoe eerder je actie onderneemt des te eerder je er samen met je kind mee aan de slag kunt.”